Prowadnica liniowa składa się z szyny liniowej, po której porusza się wózek liniowy. Wózek posiada obiegi kulkowe w których przemieszczają się kulki toczące się po bieżni szyny liniowej. Kulki mogą być umieszczone luźno jedna przy drugiej lub połączone w łańcuszek kulkowy za pomocą specjalnych elementów z tworzywa. Zastosowanie łańcuszka kulkowego pozwala zwiększyć szybkość z jaką może się poruszać wózek, zmniejszyć opory tarcia oraz zmniejszyć hałas powodowany przez przesuw wózka. Łańcuszek kulkowy znacznie wydłuża żywotność wózka poprzez ograniczenie ścierania się kulek między sobą. Wózek zazwyczaj posiada 4 obiegi kulek co umożliwia przenoszenie obciążeń we wszystkich kierunkach. Odpowiedni profil szyny liniowej wymusza styk kulek w czterech punktach układu. Kolejnym bardzo ważnym elementem prowadnicy liniowej są zasobniki substancji smarującej znajdujące się po dwóch stronach wózka. Zasobnik teki połączony jest za pośrednictwem odpowiednio wyprofilowanego materiału filcowego z szyną liniową. Taka konstrukcja zapewnia stały dopływ oleju do bieżni po której poruszają się kulki. Zasobniki mogą być napełniane ręcznie lub za pośrednictwem systemu smarowania centralnego. Przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wnętrza wózka chroni go zestaw uszczelniaczy umieszczonych przed zasobnikiem smarnym. Zestaw składa się najczęściej z gumowych uszczelnień wargowych ściśle dopasowanych do kształtu szyny liniowej. Dostępne są również uszczelniacze stalowe gdzie mogą pojawić się gorące wióry, podwójne zespoły uszczelniające do pracy w trudnych warunkach i dużym zapyleniu.

 

budowa prowadnicy liniowej